Afsluttede projekter


SANGCAMP

Sangcamp var et projekt, der handlede om at skabe et læringsmiljø for unge, talentfulde sangere fra Sjælland, der mødes om deres fælles interesse for klassisk sang. På Sangcampens workshopdage arbejdes der med solosang, ensemblesang, kanons, bladsang, rytmisk overblik og meget mere – alt sammen i fællesskab med andre unge sangere.

Sangcamp var et tilbud til de unge, der elsker at synge klassisk og gerne vil lære mere, og giver mulighed for at dygtiggøre sig i sang og bifagsdiscipliner, som bl.a. kan klarkøre sangerne til at søge optagelse på MGK. Og samtidig er der fokus på at skabe et fællesskab, hvor de unge oplever styrken ved at være del af et sangermiljø.

I 2022-2023 blev der i forbindelse med projektet gennemført en undersøgelse af udfordringer og muligheder i arbejdet med talentudvikling i ungdomskor. Det mundede ud i en rapport (samt en kortere pixi-udgave) med indblik i hvad der rører sig lige nu hos korledere både i kirker, musikskoler o.l., samt et idékatalog til inspiration for det gode miljø omkring et kor. Rapporten baserer sig på interviews og fokusgrupper blandt korledere og fagpersoner indenfor talentudvikling.

Samarbejdspartnere: Roskilde Domkirke, Roskilde Musiske Skole, MGK Sjælland, Sjællands Kirkemusikskole


SPIL DANSK

Roskilde Synger varetager projektledelsen af Spil Dansk Ugen i Roskilde Kommune, som finder sted hvert år i uge 44.

  • Spil Dansk Ugen styrker musikkulturen i Roskilde Kommune. Ugen er kendetegnet ved et stort engagement og ejerskab blandt mange involverede aktører – både professionelle og amatører. Mange nye partnerskaber opstår og tværgående projekter bliver søsat. Der er geografisk spredning i de events, der finder sted, selvom størsteparten trods alt koncentrerer sig om Roskilde centrum. Der er stor genremæssig spredning, ligesom arrangementerne henvender sig til en meget bred vifte af brugere lige fra førskolealderen, skolealderen, de unge, voksne og til de ældste borgere. I 2016 blev der afviklet flere end 70 arrangementer, hvilket placerer Roskilde i toppen af dette års Spil Dansk kommuner.

    Hvis du har en idé til et Spil Dansk arrangement eller hvis du vil vide mere om, hvad der foregår i Spil Dansk Ugen kan du læse mere på www.spildansk.roskilde.dk

  • I 2022 fejrede vi Spil Dansk i Roskilde med inspirerende unge stemmer på INSP!

    Man kunne høre de kreative børn fra Turning Tables og børnekor fra Roskilde Musiske Skole og Østervangsskolen.

    Turning Tables er en organisation, der skaber kunst og kultur med børn og unge i Æblehaven og Rønnebærparken. Med hjælp fra professionelle kunstnere, producerer de unge deres egen musik, film og fotoudstillinger. Ved koncerten kunne man høre børnenes sange, skabt med en fortælling om deres egne liv, deres hverdag og deres udfordringer. De to børnekor - Minikoret fra Roskilde Musiske Skole og Østervang-koret fra Østervangsskolen - sang desuden smukke efterårssange og et par (u)hyggelige halloween-sange.


SANG, BEVÆGELSE, LÆRING

Sang, bevægelse og læring (SBL) er et tilbud til lærere og pædagoger i folkeskolen, der vil have inspiration til og opkvalificere deres daglige praktiske arbejde i musikundervisningen. Formålet med SBL er at aktivere potentialet i målrettet brug af sang og bevægelse i skoledagen – både i og uden for musiklokalet. Alle skoler i Roskilde Kommune har således mulighed for at give deres musiklærere et fagligt løft via dette kursustilbud.

Hver SBL-deltager får tilknyttet en sangkonsulent fra Sangens Hus, som kommer på besøg på skolen for at observere musikundervisningen og bidrage med konstruktive råd. Konsulentstøtten tager udgangspunkt i den enkelte musiklærer og pædagog og sikrer, at de nye metoder bliver forankret i deres daglige praksis.

SBL-forløbet er afsluttet, men kursusdeltagerne mødes fortsat i et netværk og får ny inspiration, viden og kan dele erfaringer i fællesskab.

Samarbejdspartnere: Sangens Hus, Herning Kommune (projektejere), kommuner, folkeskoler, sangkraftcentre og musikskoler.


Sangspirerne

’Sangspirene’ var et projekt, der involverede de fleste børnehuse i Roskilde Kommune i perioden 2015-2017, hvor 2100 børn, heraf 1400 i projektets kernegruppe, og 70 pædagoger deltog.

  • ”HVIS LANDET KUNNE TALE” har børn som medvirkende og medskabende sammen med en komponist, en billedkunstner og professionelle musikere. Pædagoger deltager sammen med børnene og møder kunstnere i et intensivt seks ugers forløb.

    Projektet tager afsæt i børns nysgerrighed over for musikoplevelser og udvikler deres lyst og evne til at udtrykke sig med stemme og krop, i lyd og billeder. Det bidrager til belysning af, hvilken betydning det tidlige møde med musik og kunst har for børns udvikling.

  • "KOMPETENCELØFT" har efterfølgende fokus på at opkvalificere pædagoger til selv at kunne arbejde videre med sang og bevægelse på et godt fagligt niveau i hverdagen. Sangfaglige konsulenter superviserer pædagogerne i institutionerne i et fire ugers forløb. Der afholdes en kursusdag, hvor flere pædagoger mødes på tværs af institutionerne.

    Projektholdet vil sammen med 34 daginstitutioner udforske og optimere kunstnerisk udfoldelse i børnenes dagligdag. Projektet når bredt ud og understøtter alle seks læreplanstemaer for danske daginstitutioner. Det har både børn og pædagoger som målgruppe: 2100 børn, heraf 1400 i projektets kernegruppe, og 70 pædagoger deltager.

    Kvalificeret udøvelse af sang, musik og bevægelse med små børn har både værdi i sig selv og øger samtidig evnen til at koncentrere sig, begå sig i en gruppe, udtrykke sig og lære sprog. Projektet er derfor et godt udgangspunkt for at arbejde integreret med samtlige læreplanstemaer, som blev indført ved lov i 2004, og som alle daginstitutioner skal forholde sig til:

    · Alsidig personlig udvikling

    · Sociale kompetencer

    · Sproglig udvikling

    · Krop og bevægelse

    · Naturen og naturfænomener

    · Kulturelle udtryksformer og værdier

  • Sangspirene er et projekt, der involverer de fleste børnehuse i Roskilde Kommune i perioden 2015 - 2017. Projektet består af to dele en praktisk og en mere teoretisk.

    Sangspirerne er et praksisorienteret projekt, som gennem børns og pædagogers møde og samarbejde med professionelle kunstnere kvalificerer sang- og musikudøvelse i Roskilde Kommunes børnehuse.

    Dette projekt peger på, at sang og musik har afgørende betydning både i sig selv og i arbejdet med læreplanstemaerne. De mange engagerede og dygtige pædagoger, som brænder for førskoleområdet, har brug for både kompetenceløft og inspiration udefra, for at kunne arbejde fagligt tilfredsstillende med trivsel og læring gennem sang og musik.

    Projektet har opnået opbakning og støtte fra ”Dagtilbud” og ”Kultur & Idræt” i Roskilde kommune

    Der er opnået fondsstøtte fra Oticon fonden, Weyse fonde og statsstøtte fra Huskunstnerordningen.


Kor Care - et projekt om sangglæde

I ”Kor Care” fik 50 amatørkor i 25 kommuner besøg af enten fire professionelle sangere (Sopran, Alt, Tenor og Bas) eller af en professionel sangkonsulent. Sammen var der fokus på at løfte korets niveau ved at arbejde med opvarmningsøvelser, klangdannelse, intonation, frasering m.m.

Samspillet mellem amatørsangerne og de professionelle gav begge parter en givende og inspirerende oplevelse. På længere sigt kan projektet være med til at udvikle det folkelige kormiljø såvel som fødekæden i dansk korliv, og på denne måde sikre, at vi også i fremtiden har et livskraftigt kormiljø. Projektet blev gennemført som en del af Spil Dansk kommunepakker.

  • De professionelle sangere får fornyet inspiration og formidlingslæring ud af samarbejdet. I alt vil ca. 50 professionelle korsangere, ca. 2000 amatørkorsangere og ikke mindst publikum ved de mange Spil Dansk koncerter få umiddelbar glæde af projektet. Men på længere sigt kan projektet være med til at udvikle det folkelige kormiljø såvel som fødekæden i dansk korliv, og på denne måde sikre, at vi også i fremtiden har et livskraftigt kormiljø.

    Projektet gennemføres som en del af Spil Dansks kommunepakker. Hver kommune tilbydes forløb til 2 kor. Den sangfaglige konsulent eller SATB sangerne hentes udelukkende blandt Dansk Korforbunds professionelle korsangere. Spil Dansk sekretariatet varetager den overordnede projektledelse i fællesskab med Sangkraftcenter Roskilde Synger. Projektet gennemføres i efteråret 2016. Korene, som modtager ”kor care”, kan vælge at afslutte projektet med en koncert i forbindelse med den nationale Spil Dansk uge i uge 44.


Roskilde Synger gør børn til livsmestre

Roskilde Synger var initiativtager til et lokalt tilbud under Dansk Folkehjælps landsdækkende projekt ”Livsmester”, som blev kaldt ”Roskilde Synger gør livsmester”.

Livsmesterprojektet skullel hjælpe børn uden tilknytning til foreningslivet med at komme i gang med fritidsaktiviteter. Hos Roskilde Synger valgte vi at fokusere på de kreative og kunstneriske udtryksformer indenfor sang, dans og drama. Det er vores erfaringer, at sang med børn giver øget selvværd, og understøtter deres sociale kompetencer. Derudover styrker sang børnenes undervisningsparathed, deres koncentrationsevne og deres sprogudvikling.

I livsmesterprojektet deltog to 2. klasser fra Østervangsskolen i Roskilde.  Østervangsskolen i Roskilde rummer alle sociale klasser, og nogle børn deltager allerede i fritidsaktiviteter i foreningsregi, mens andre måske aldrig selv ville opsøge foreningslivet. Det kan der både være sociale, kulturelle eller økonomiske baggrunde for.

Sangforløbet på Østervangsskolen kulminerede i en koncertoptræden på Stændertorvet, hvor eleverne, sammen med Spirekoret fra Roskilde Domkirke, var med til at indvie det nye Stændertorv og Schmeltz’ springvand, som efter 121 år på torvet var blevet restaureret.

  • Roskilde Synger har taget initiativ til et lokalt tilbud under Dansk Folkehjælps landsdækkende projekt ”Livsmester”. Vi kalder det ”Roskilde Synger gør livsmester”. Det landsdækkende projekt er støttet af TrygFonden, og findes flere steder i landet i forskellige udformninger. Fælles for alle projekterne er, at de har fokus på udsatte børn.

    Livsmesterprojektet skal hjælpe børn uden tilknytning til foreningslivet med at komme i gang med fritidsaktiviteter. Hos Roskilde Synger har vi valgt at fokusere på de kreative og kunstneriske udtryksformer indenfor sang, dans og drama. Det er vores erfaringer, at sang med børn giver øget selvværd, og understøtter deres sociale kompetencer. Derudover styrker sang børnenes undervisningsparathed, deres koncentrationsevne og deres sprogudvikling.

    Roskilde Synger har, i samarbejde med Aaben Dans og Lo Specchio, sammensat et forløb, hvor eleverne stifter bekendtskab med de tre områder; sang, dans og drama. Efterfølgende er der tilbud fra Roskilde Kommunes fritidspasordning ”Like My Life”, at Roskilde Kommune kan hjælpe med at dække udgifterne til fritidsaktiviteter, hvis familierne ikke selv har mulighed for det.

  • I livsmesterprojektet deltager to 2. klasser fra Østervangsskolen i Roskilde. Østervangsskolen i Roskilde rummer alle sociale klasser, og nogle børn deltager allerede i fritidsaktiviteter i foreningsregi, mens andre måske aldrig selv ville opsøge foreningslivet. Det kan der både være sociale, kulturelle eller økonomiske baggrunde for.

    “Det har været et spændende forløb for børnene, men for nogle af dem har det også været grænseoverskridende, at arbejde med at give slip og bruge krop og stemme frit. Børnene har glædet sig til hver gang, og de har generelt fået rigtig meget ud af at blive undervist af professionelle musikere”, fortæller Vibeke K. Hansen, klasselærer for 2. klasse på Østervangsskolen.

  • Sangforløbet på Østervangsskolen kulminerer i en koncertoptræden på Stændertorvet 30. april, hvor eleverne, sammen med Spirekoret fra Roskilde Domkirke, skal være med til at indvie det nye Stændertorv og Schmeltz’ springvand, som efter 121 år på torvet er blevet restaureret.

    Roskilde Syngers to sangkonsulenter har arbejdet med de to 2. klasser på Østervangsskolenhver uge i to måneder. Der har været fokus på stemmen som instrument, bevægelse og kropsfornemmelse.


Stemmer fra Roskilde – Koret i Æblehaven

Koret i Æblehaven var et gratis tilbud til alle der boede i de to boligområder (Æblehaven og Rønnebærparken), og som havde lyst til at være sammen med andre eller måske møde nye bekendte, som de bor tæt på.

Roskilde Synger stod bag oprettelsen af koret, som var en del af zebrebyprojektet.